Țara europeană care s-a sucit: planul pentru interzicerea mașinilor pe benzină și motorină
Germania caută asigurări că UE va prezenta dispoziții privind modul în care combustibilii electronici pot fi utilizați în mașinile cu motor cu combustie după oprirea din 2035.
Uniunea Europeană a amânat un vot cheie privind interzicerea efectivă a mașinilor cu motor cu combustie, după ce Germania și-a exprimat în mod neașteptat obiecții de ultim moment pe fondul îngrijorărilor cu privire la modul în care planurile ecologice ale blocului vor afecta industria.
Oficialii UE și germani sunt în discuții cu privire la modul de a ajunge la un compromis privind permiterea utilizării combustibililor electronici în mașinile noi după 2035 și au existat semne de la Berlin că încă se poate ajunge la un acord care să permită eliminarea treptată. .
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, urmează să se întâlnească cu cancelarul german Olaf Scholz în marja unei reuniuni a cabinetului german, când subiectul va fi probabil discutat.
„Este contradictoriu atunci când Comisia UE solicită obiective ridicate de protecție a climei, pe de o parte, dar, pe de altă parte, face mai dificilă atingerea acestor obiective printr-o reglementare prea ambițioasă”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, parlamentarilor vineri, în camera inferioară a Parlamentului de la Berlin, adăugând că depinde de brațul executiv al UE să vină cu o soluție viabilă.
Miniștrii UE urmau să voteze în ceea ce ar fi trebuit să fie o aprobare de rutină a unui acord încheiat de bloc anul trecut pentru a interzice efectiv vehiculele noi care funcționează cu combustibili fosili începând cu 2035.
Dar Daniel Holmberg, un purtător de cuvânt al Suediei, care deține președinția rotativă a UE, a confirmat amânarea votului pe Twitter și a spus că diplomații vor reveni asupra problemei „în timp util”.
Germania s-a sucit
Întârzierea reflectă îngrijorarea că Germania s-ar fi abținut – o mișcare care ar putea deraia planurile ecologice ale blocului, potrivit unor persoane familiare cu chestiunea.
„Dacă comisia are o poziție credibilă în conversațiile cu miniștrii și guvernul german, sunt optimist că se va găsi o soluție”, a declarat joi Sven Giegold, secretar de stat la Ministerul Federal al Afacerilor Economice și Climatice din Germania, adăugând că negocierile sunt dificile.
Germania caută asigurări că Comisia Europeană, brațul executiv al UE, va prezenta dispoziții cu privire la modul în care așa-zișii combustibili electronici pot fi utilizați în mașinile cu motor cu combustie după oprirea din 2035.
Deși puterea executivă a blocului este obligată să vină cu o propunere după consultarea părților interesate, nu există un calendar stabilit pentru o astfel de mișcare, dincolo de o revizuire generală în 2026.
Hopul de ultimă oră este extrem de neobișnuit în legislația UE, având în vedere că acordul dintre cele 27 de state membre ale UE și parlament a fost încheiat în octombrie anul trecut, iar votul viitor este de obicei o formalitate.
UE se străduiește să vină cu o soluție care să liniștească Germania, ceea ce înseamnă că este încă probabil un compromis, chiar dacă aprobarea finală este amânată.
Problema este că proiectarea unei excluderi pentru combustibilii electronici, care sunt produși din energie electrică regenerabilă, este probabil să fie tehnică și nu există prea mult timp pentru a ajunge la un acord înainte de alegerile parlamentare ale UE de anul viitor.
Ce vrea Germania
Obiecțiile Germaniei au fost anunțate de Wissing. Partidul său pro-business, FDP, dorește o abordare mai flexibilă a anumitor elemente ale programului de mediu al Europei decât alți parteneri din coaliția de guvernare. FDP, care a suferit o serie de eșecuri la alegerile regionale, este dornic să fie văzut ca un campion al alegerii tehnologice, precum și ca sprijinirea locurilor de muncă din Germania.
La rândul său, Scholz consideră că combustibilii sintetici pentru mașini sunt ineficienți și este convins că mașinile electrice cu baterii vor predomina în cele din urmă și vor domina piața mobilității consumatorilor, a spus o persoană familiarizată cu problema.
Raționamentul său este că se estimează că acestea vor fi mult mai ieftine în costurile zilnice de exploatare decât mașinile conduse cu combustibil sintetic, care necesită multă putere în procesul de producție, a adăugat persoana.
Decarbonizarea transportului este văzută ca un pilon cheie al obiectivelor blocului de a reduce emisiile cu 55% în acest deceniu pe drumul către neutralitatea climatică până în 2050, dar există îngrijorări cu privire la impactul asupra industriei auto dominante a blocului.
Îngrijorările legate de tranziția la vehiculele electrice au fost clarificate luna trecută, când Ford a declarat că va reduce aproximativ 3.800 de locuri de muncă în Europa, lucrătorii din Germania și Marea Britanie fiind cei mai afectați.
Mulți se îndoiesc că e-combustibilii sunt soluția, având în vedere că sunt semnificativ mai scumpi decât combustibilii convenționali și în prezent foarte puțini. Ei susțin, de asemenea, că astfel de combustibili ar trebui folosiți în aviație, care este mai greu de decarbonizat.
Wissing a mai spus că planul blocului de a impune așa-numitele standarde de combustibil Euro-7 până în 2025 – o mișcare de reducere a protoxidului de azot și a altor emisii – ar trebui să fie reexaminat.
„De aceea este clar pentru mine că trebuie să aruncăm o altă privire fundamentală asupra Euro-7”, a spus el. „Rezultatul nu trebuie să pună în pericol locurile de muncă și nici mobilitatea devin un bun de lux.”